Kierunek OiZ
Wykład z
fizyki (program)
Uwaga. Wszystkie pliki są w formacie Acrobat Reader (.pdf) i
przeznaczone tylko do przeglądania na ekranie.
Jeżeli nie masz programu Acrobat Reader możesz pobrać go tutaj.
Kinematyka ruchu wzdłuż prostej.
Kinematyka ruchu w płaszczyźnie.
Dynamika punktu materialnego.
Praca siły. Energia kinetyczna w ruchu postępowym.
Klasyczna zasada względności.
Mechanika relatywistyczna.
Pomiary długości i czasu trwania w różnych układach odniesienia.
Paradoks bliźniąt.
Dynamika relatywistyczna.
Nieinercjalne układy odniesienia.
Obracający sie układ odniesienia (symulacja komputerowa - plik wykonywalny
spakowany - Obrot.zip)
Ruch drgający.
Ruch drgający tłumiony.
Drgania wymuszone.
Ruch drgający (symulacja komputerowa - plik wykonywalny spakowany - Sprezyna.zip)
Numeryczne rozwiązanie równań ruchu obciążonej
sprężyny
Ruch falowy.
Nakładanie się i interferencja fal.
Symulacja komputerowa (plik wykonywalny spakowany - Fale.zip)
Termodynamika.
Zasada ekwipartycji energii.
Pierwsza zasada termodynamiki.
Rozkład Maxwella prędkości cząsteczek gazu.
Przemiany gazu doskonałego.
Izotermy gazu rzeczywistego. Model gazu van der Waalsa.
Zjawiska transportu.
Zakres materiału do kolokwium
końcowego z wykładu.
Karta informacyjna przedmiotu
|
Nazwa przedmiotu:
Podstawy fizyki
|
Semestr: 1
|
Kierunek:
ZiP
|
Specjalność:
wszystkie
|
Kierunek dyplomowania: wszystkie
|
Rodzaj zajęć:
wykład
ćwiczenia tablicowe
|
Liczba godzin w semestrze:
W30, C30
|
Liczba punktów:
|
Prowadzący:
dr hab. inż. Andrzej
Bluszcz, prof. nzw. Pol. Śl.
|
Jednostka:
Zakład Zastosowań Radioizotopów
Instytut Fizyki (RMF-1)
|
Zakres przedmiotu:
Wielkości fizyczne. Prawa fizyki. Formy energii.
Kinematyka: ruch, prędkość, przyspieszenie – wielkości opisujące stan
ruchu.
Zasady dynamiki. Siła i praca siły w ruchu postępowym. Energia i pęd ruchu
postępowego. Zasada zachowania pędu.
Pojęcie pola w fizyce. Pole sił. Pole potencjalne i zachowawcze. Pole
grawitacyjne jako przykład pola potencjalnego. Siły grawitacyjne a siły
ciężkości. Praca siły w polu potencjalnym.
Klasyczna zasada względności. Inercjalne układy odniesienia. Transformacja
Galileusza układu odniesienia.
Szczególna zasada względności. Transformacja Lorentza układu odniesienia.
Transformacja prędkości. Problemy pomiarów długości i czasu. Paradoks
bliźniąt. Relatywistyczny efekt Dopplera.
Elementy dynamiki relatywistycznej. Zasada równoważności masy i energii.
Relatywistyczna energia całkowita i kinetyczna. Nieinercjalne układy
odniesienia. Siły bezwładności. Obracający się układ odniesienia. Siły
bezwładności odśrodkowa i Coriolisa.
Ruch drgający. Ruch oscylatora harmonicznego. Energia w ruchu drgającym.
Drgania tłumione i wymuszone układu mechanicznego. Zjawisko rezonansu w
układzie mechanicznym.
Ruch falowy. Równanie fali i równanie ruchu falowego. Prędkość ruchu
falowego. Rodzaje fal. Superpozycja fal, zjawiska interferencji i dyfrakcji.
Energia fali.
Zasada Fermata. Odbicie i załamanie fal. Prawo Snelliusa jako konsekwencja
zasady Fermata.
Podstawowe założenia teorii gazu doskonałego. Równanie stanu gazu
doskonałego. Temperatura gazu i zerowa zasada termodynamiki. Energia
wewnętrzna układu. Ciepło właściwe gazu doskonałego. Zasada ekwipartycji
energii. Rozkład Boltzmanna prędkości cząsteczek gazu doskonałego. Wzór
barometryczny.
Zjawiska transportu w gazach rozrzedzonych: dyfuzja, przewodnictwo cieplne,
lepkość.
|
Forma zaliczenia: kolokwium sprawdzające zakres wykładów
kolokwium z ćwiczeń tablicowych
|
Literatura:
J. Orear, Fizyka. Tom 1 i 2. WNT
A. Januszajtis, Fizyka dla Politechnik. Tom 1, 2 i 3. PWN
W. Bolton, Zarys Fizyki. PWN
V. Acosta, C. L. Cowan, B. J. Graham, Podstawy fizyki współczesnej.
PWN
R. Resnick, D. Halliday, Fizyka. Tom 1 i 2. PWN
|
Uwagi:
Tematyka ćwiczeń tablicowych jest skorelowana z treścią wykładu i ma na celu
utrwalenie wiadomości przekazanych w czasie wykładu. Forma zajęć obejmuje
samodzielne i z pomocą prowadzącego rozwiązywanie prostych problemów w
postaci zadań rachunkowych. Studenci są oceniani na podstawie rozwiązywania
zadań w czasie zajęć, aktywności w czasie zajęć, rozwiązywania zadań we
własnym zakresie i kolokwiów.
|
|
|
|