ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 listopada 2002 r.
w sprawie wymagań dotyczących
rejestracji dawek indywidualnych
(Dz. U. Nr 207, poz. 1753)
Na podstawie art. 28 pkt 1 ustawy z
dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2001 r. Nr 3, poz. 18, Nr
100, poz. 1085 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 135,
poz. 1145) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest
mowa o:
1) "ustawie" - rozumie się
przez to ustawę z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe;
2) "okresie rejestracyjnym"
- rozumie się przez to okres, dla którego jest dokonywana ocena narażenia
pracowników.
§ 2. 1. Rejestracja dawek
indywidualnych otrzymywanych przez pracowników kategorii A jest dokonywana w
rejestrze, który obejmuje następujące dane:
1) nazwisko, imiona, nazwisko rodowe,
płeć, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców pracownika;
2) informację o rodzaju pracy
wykonywanej przez pracownika w okresie rejestracyjnym;
3) uzyskaną z centralnego rejestru
dawek informację o dawce skutecznej (efektywnej), otrzymanej przez pracownika
przed zatrudnieniem w warunkach narażenia w jednostce organizacyjnej, z
wyodrębnieniem dawek otrzymanych w ostatnich 4 latach kalendarzowych;
4) wyniki pomiarów dozymetrycznych
stanowiących podstawę oceny dawki skutecznej (efektywnej) w okresie
rejestracyjnym, wraz z informacją o podmiocie dokonującym pomiarów i o
stosowanych metodach pomiarowych;
5) ocenę dawki skutecznej
(efektywnej), w tym skutecznej dawki obciążającej, a także, w zależności od
rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika, dawek równoważnych dla soczewek
oczu, skóry oraz dłoni, przedramion, stóp i podudzi, otrzymanych przez
pracownika w okresie rejestracyjnym, wraz z informacją o podmiocie dokonującym
oceny i o podstawie oceny;
6) informację o okolicznościach, w
jakich powstało narażenie:
a) w wyniku wykonywania przez
pracownika rutynowych czynności,
b) na skutek przypadku, o którym mowa
w art. 16 ust. 1 ustawy,
c) w szczególnych przypadkach, o
których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy,
d) na skutek narażenia wyjątkowego, o
którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.
2. Okres rejestracyjny obejmuje rok kalendarzowy, z tym że kierownik jednostki organizacyjnej może, w zależności od rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika, określić krótszy okres rejestracyjny.
3. Jeżeli narażenia powstały w
okolicznościach, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b-d, okresem rejestracyjnym
jest okres narażenia.
4. Dawek indywidualnych otrzymanych w
okolicznościach, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a i b, nie sumuje się z
dawkami indywidualnymi otrzymanymi w okolicznościach, o których mowa w ust. 1
pkt 6 lit. c i d.
§ 3. 1. Rejestr dawek indywidualnych,
o którym mowa w § 2, jest prowadzony w formie pisemnej lub elektronicznej księgi
rejestrowej, składającej się z kart ewidencyjnych odrębnych dla każdego
pracownika.
2. Karty ewidencyjne rejestru dawek
indywidualnych obejmują dane określone w § 2 ust. 1.
§ 4. Dane do rejestracji dawek
indywidualnych oraz dokumenty stanowiące podstawę rejestracji przechowuje się
do dnia osiągnięcia przez pracownika wieku 75 lat, jednak nie krócej niż przez
okres 30 lat od dnia zakończenia przez niego pracy w warunkach narażenia w
danej jednostce organizacyjnej.
§ 5. 1. Jeżeli rejestr dawek indywidualnych
jest prowadzony w formie elektronicznej księgi rejestrowej, kierownik jednostki
organizacyjnej sporządza na informatycznych nośnikach danych kopię zawartych w
księdze danych, co najmniej raz na miesiąc według stanu na ostatni dzień
miesiąca.
2. Kopię danych, o której mowa w ust.
1, przechowuje się przez okres 5 lat od dnia sporządzenia.
§ 6. 1. Przepisy § 2, 3 i 5 stosuje
się odpowiednio do rejestracji dawek indywidualnych otrzymywanych przez
pracowników kategorii B, jeżeli zezwolenie na prowadzenie działalności
związanej z narażeniem zawiera warunek prowadzenia oceny narażenia tych
pracowników wykonujących prace określone w zezwoleniu na podstawie pomiarów
dawek indywidualnych.
2. Przepisy § 2 ust. 1 pkt 1, 4-6,
ust. 2 i 3 oraz § 3-5 stosuje się odpowiednio do rejestracji dawek
indywidualnych otrzymywanych przez inne osoby niż pracownicy kategorii A, w
sytuacji narażenia:
1) na skutek przypadku, o którym mowa
w art. 16 ust. 1 ustawy;
2) wyjątkowego, o którym mowa w art.
20 ust. 1 ustawy.
§ 7. 1. Kierownik jednostki
organizacyjnej przekazuje w terminie do dnia 15 kwietnia roku następnego:
1) uprawnionemu lekarzowi prowadzącemu
dokumentację medyczną pracowników kategorii A dane, o których mowa w § 2 ust.
1,
2) do centralnego rejestru dawek dane,
o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 5 i 6
- dotyczące roku kalendarzowego
poprzedzającego przekazanie.
2. Jeżeli praca w warunkach narażenia
ustała przed upływem roku kalendarzowego, przekazanie danych, o którym mowa w
ust. 1, następuje niezwłocznie po ustaniu tej pracy.
3. Niezwłocznie po ustaniu narażenia
osób wymienionych w § 6 ust. 2 kierownik jednostki organizacyjnej w sytuacji
narażenia na skutek przypadku, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy, oraz
osoba kierująca usuwaniem skutków zdarzenia radiacyjnego lub działaniami
interwencyjnymi w sytuacji narażenia wyjątkowego, o którym mowa w art. 20 ust.
1 ustawy, przekazują:
1) do centralnego rejestru dawek dane
określone w § 2 ust. 1 pkt 1, 5 i 6;
2) uprawnionemu lekarzowi dane
określone w § 2 ust. 1 - w przypadku osób wymienionych w art. 20 ust. 3 ustawy.
4. Dane, o których mowa w ust. 1 i 3,
przekazuje się do centralnego rejestru dawek w formie karty zgłoszeniowej.
5. Wzór karty zgłoszeniowej do
centralnego rejestru dawek określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 8. 1. Centralny rejestr dawek jest
prowadzony w formie elektronicznej bazy danych składającej się z ułożonych
alfabetycznie elektronicznych kart ewidencyjnych, odrębnych dla każdego
pracownika kategorii A oraz osoby, o której mowa w § 6 ust. 2.
2. Wzór karty ewidencyjnej centralnego
rejestru dawek określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Wprowadzenie danych do centralnego
rejestru dawek odbywa się na podstawie kart zgłoszeniowych, o których mowa w §
7 ust. 4.
§ 9. Dane w centralnym rejestrze dawek
oraz karty zgłoszeniowe przechowuje się do dnia osiągnięcia przez pracownika
kategorii A lub osobę, o której mowa w § 6 ust. 2, wieku 75 lat, jednak nie
krócej niż przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
sporządzono ostatni wpis w centralnym rejestrze dawek dotyczący pracownika lub
tej osoby.
§ 10. 1. Prezes Państwowej Agencji
Atomistyki, zwany dalej "Prezesem Agencji", sporządza na
informatycznych nośnikach danych kopię zawartych w centralnym rejestrze dawek
danych, corocznie według stanu na dzień 31 grudnia.
2. Kopię danych, o której mowa w ust.
1, przechowuje się przez okres 5 lat od zakończenia roku, w którym została
sporządzona.
§ 11. 1. Z centralnego rejestru dawek
Prezes Agencji przekazuje dane o dawkach otrzymanych przez osobę, której dane
są zarejestrowane w rejestrze, z uwzględnieniem okoliczności narażenia:
1) na wniosek kierownika jednostki
organizacyjnej, w której osoba ta ma być zatrudniona w warunkach narażenia;
2) na wniosek osoby, której dane są
zarejestrowane w rejestrze.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt
1, zawiera:
1) nazwę, adres, numer REGON jednostki
organizacyjnej, której kierownik występuje z wnioskiem;
2) imię i nazwisko, nazwisko rodowe,
płeć, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców osoby, której dotyczy wniosek;
3) oświadczenie kierownika jednostki
organizacyjnej, że zamierza zatrudnić osobę, której dotyczy wniosek, w
kierowanej przez siebie jednostce organizacyjnej, wraz z określeniem rodzaju
pracy, którą ta osoba ma wykonywać;
4) określenie okresu, jaki ma
obejmować informacja o dawkach otrzymanych przez osobę, która ma być
zatrudniona w warunkach narażenia;
5) datę sporządzenia wniosku;
6) pieczęć i podpis kierownika
jednostki organizacyjnej.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt
2, zawiera:
1) nazwisko, imiona, nazwisko rodowe,
datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, miejsce zamieszkania osoby
występującej z wnioskiem;
2) określenie okresu, jaki ma
obejmować informacja o dawkach otrzymanych przez osobę występującą z wnioskiem,
i jej podpis.
4. Na wniosek osoby, której dane są
zarejestrowane w centralnym rejestrze dawek, uzasadniony zamiarem podjęcia
pracy w warunkach narażenia poza granicami kraju, Prezes Agencji przekazuje jej
w języku angielskim dane o otrzymanych przez nią dawkach indywidualnych.
§ 12. 1. W przypadku wystąpienia z
wnioskiem, o którym mowa w § 11 ust. 1, Prezes Agencji przekazuje dane o
dawkach indywidualnych otrzymanych przez pracowników kategorii A przed dniem
wejścia w życie rozporządzenia, na podstawie informacji uzyskanych od
podmiotów, które przed tym dniem prowadziły pomiary dawek indywidualnych oraz
ocenę dawek od narażenia wewnętrznego:
1) Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi;
2) Centralnego Laboratorium Ochrony
Radiologicznej w Warszawie;
3) Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii
w Warszawie;
4) Instytutu Fizyki Jądrowej w
Krakowie;
5) Głównego Instytutu Górnictwa w
Katowicach;
6) Instytutu Energii Atomowej w
Otwocku-Świerku.
2. Podmioty, które prowadziły pomiary
dawek indywidualnych oraz ocenę dawek od narażenia wewnętrznego, przekazują
Prezesowi Agencji na jego wniosek informacje, o których mowa w ust. 1, w
terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z
dniem 1 stycznia 2003 r.
Prezes Rady Ministrów: L. Miller
Załączniki
do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2002 r. (poz. 1753)
Załącznik
nr 1
Załącznik
nr 2